Novinky e-mailem
E-mailová adresa:
Anketa: Oblíbené formy studia jazyků
Kterou formu studia jazyka preferujete?
Zajímavosti:
Potřebujete nový web ? Tvorba webových stránek od NewLogic.cz splní vaše očekávání. Velký výběr a nízké ceny to jsou originálních parfémy od Parfumery.cz Find the best place for your stay in Prague Luxury Hotels in Czech.
Domů | Inzerce | PR články | Cizí jazyky na II. stupni ZŠ

Cizí jazyky na II. stupni ZŠ

Velikost písma: Decrease font Enlarge font
image

Metodický materiál pro současné i budoucí učitele cizích jazyků na ZŠ.

Už několik let se pozornost v oblasti výuky cizích jazyků (zejména angličtiny) zaměřuje na I. stupeň ZŠ. Učitelé jazyků se snaží jednak zdokonalovat své jazykové znalosti a zhruba stejná pozornost je věnovaná i otázce metod výuky. Motivační období totiž vyžaduje co možná nejnápaditější, nejpestřejší a pro žáky co nejpřitažlivější vyučovací postupy.  

Trochu do pozadí se dostává otázka, jak vyučovat cizí jazyk na II. stupni, aby žáky stále bavil a zajímal. Je skutečností, že zábavné a hravé formy používané na I. stupni jsou na II. stupni nahrazeny drilem, memorováním slovíček a psaním testů. A to je možná právě jeden z pádných důvodů, proč se starší žáci jazyky neučí už rádi, proč nemají dobré vyučovací výsledky a proč se na středních školách musí učit jazyk téměř od začátku (po 7 letech pravidelné výuky). A to by nás, učitele jazyků, rozhodně nemělo nechat lhostejnými.

Vzhledem k tomu, že se v oblasti jazykové výuky pohybuji už neskutečných 36 let, mám zcela vyhraněný názor, který není teorií, ale prošel dlouholetou praxí. I žáci na druhém stupni mají právo na pestrou, zajímavou, věku a zájmům blízkou výuku. Není pravda, že s malými dětmi si v jazyce hrajeme, s velkými to už nejde. Ale není hra jako hra. Inteligentní jazykové hříčky, kdy žáci mají možnost s jazykem experimentovat, podle vlastního uvážení používat k vyjádření svých pocitů či zájmů, k tvorbě textů, byť jednoduchých, na témata, která je baví, jsou přijímány více než pozitivně.

I jejich prostřednictvím se naučí žáci chápat, že ta nenáviděná slovíčka a nezapamatovatelná gramatika jim pomůže k tomu, aby lépe rozuměli a byli schopni se sami mnohem výstižněji vyjadřovat. K tomuto přesvědčení by ale žáci měli dojít sami, a to pod nenásilným vedením svého učitele.

Za důkladné zamyšlení by však stála nejen volba metodické stránky výuky cizího jazyka, ale i vedení žáků k zájmu o jazyky vůbec. V praxi se žák učí dlouhých 7 let jeden cizí jazyk, v lepším případě navíc 2 – 3 roky jazyk další. Velmi často jde o zcela oddělenou výuku dvou jazyků, kdy žáci nejsou vedeni k tomu, aby využívali znalosti jednoho jazyka při výuce toho druhého. Proto si mnohdy vůbec neuvědomují, jak mnoho mají různé jazyky společného, jak je příjemné znát alespoň základy jazyků několika.

O náznak řešení nejen těchto otázek jsem se pokusila ve svém nově vytvořeném metodickém materiálu „Cizí jazyky na II. stupni ZŠ“, kterým bych chtěla předat zkušenosti ověřené praxí těm, kteří stojí na prahu své pedagogické cesty, ale i těm, kdo přivítají i po řadě let výuky nový názor či nápad. Informace o tomto materiálu jsou uveřejněny na webových stránkách www.alpod.net.

Každopádně se přimlouvám za všechny ty odrostlé děti, které zdánlivě nic nebaví a které nic nezaujme. Vyzkoušejme učit jazyk moderně a přitažlivě, vyjděme vstříc zájmům a zkušenostem dnešních žáků. A věřte mi, že učit mladě, nově a kreativně nemusí učitel mladý věkem, ale učitel chápající, vhodně tolerantní a skutečně tvořivý, učitel, který ví, že se daří jen to, co děláme rádi a co nás baví. Tak ať jsou cizí jazyky pro žáky cool, super, …!

Mgr. Alena Podepřelová
Evropský učitel jazyků 2006

Cizí jazyky na II. stupni ZŠ

Přidat do: Add to your del.icio.us del.icio.us | Digg this story Digg

Komentáře (1 reakce na článek):

jolana dne 10.04.2013 v 06:44
avatar
Cením si názor vyjadrený týmto článkom. Súhlasím a ďakujem.

Vložit komentář k tomuto článku comment


překlady a překladatelé
Témata
Zatím žádná témata k tomuto článku.
Hodnocení článku
5.00